Sabtu, 3 September 2016

Kebaikan Belajar Secara Berkumpulan

Belajar secara berkumpulan bermaksud belajar dalan kumpulan yang terdiri daripada 2 hingga 5 orang. Kita boleh belajar secara kumpulam di dalam dan luar kelas. Aktiviti belajar secara berkumpulan boleh dijalankan pada bila-bila masa sahaja.
Terdapat banyak kelebihan belajar secara berkumpulan. Antaranya adalah kita boleh mendapat banyak ilmu pengetahuan. Ramai orang dapat memberi banyak idea. Contohnya, sekiranya terdapat lima orang murid belajar dalam satu kumpulan ini bermakna kita akan dapat lima idea yang berbeza. Oleh itu, idea yang kita peroleh boleh digunakan untuk membantu kita dalam pelajaran.
Selain itu, belajar secara berkumpulan juga dapat menghilangkan rasa bosan. Ini kerana semasa belajar dengan rakan-rakan, kita akan lebih berkomunikasi. Secara tidak langsung kita dapat belajar cara berkomunikasi dengan betul.
Seterusnya, belajar secara berkumpulan, kita dapat mengisi masa lapang dan mengelakan diri dari melakukan aktiviti yang tidak berfaedah. Dengan ini kita dapat berbincang soalan soalan berbentuk peperiksaan.
Di samping itu juga, kita dapat melatih diri bertolak ansur dengan rakan-rakan. Ini kerana kita perlu belajar menghormati pendapat rakan-rakan. Secara tidak langsung kita dapat mengeratkan hubungan dengan rakan.

Sebagai kesimpulannya belajar berkumpulan mendatangkan banyak faedah. Oleh itu, semua murid seharusnya belajar bersama-sama rakan sebaya.

3 ulasan: